StudyMalaysia.com

Contact Us Contact Us
Education News

Johor pelawa 
UMT buka kampus

January 28, 2015 | National News
Source: Utusan Malaysia
27 January 2015

NUSAJAYA: Kerajaan negeri mempelawa Universiti Malaysia Terengganu (UMT) yang mempunyai kepakaran dalam bidang sains maritim untuk membuka kampus cawangannya di sini sebagai salah satu usaha mewujudkan persekitaran berteraskan alam sekitar dan melestarikan khazanah laut.

Menteri Besar, Datuk Seri Mohamed Khaled Nordin berkata, Johor adalah antara negeri yang mempunyai kawasan pesisiran pantai yang panjang dan dikelilingi lautan, sekali gus amat sesuai untuk menjadi lokasi bagi unversiti berkenaan menjalankan pelbagai kajian.

"Kerajaan negeri menyokong sekiranya UMT ingin membuka kampus cawangannya di sini. Apatah lagi melihat geografi Johor yang mempunyai pesisiran pantai yang panjang dan tentu sekali mempunyai pelbagai khazanah laut.

"Pihak UMT boleh menyuarakan perancangan ini kepada Kementerian Pendidikan dan kerajaan negeri sentiasa membuka pintu untuk universiti itu mengembangkan sayapnya di sini," katanya selepas merasmikan Program Kesedaran Marin Bersama Komuniti Johor, di sini hari ini.

Yang turut hadir, Pengerusi Jawatankuasa Pendidikan, Pembangunan Usahawan dan Koperasi negeri, Md. Jais Sarday; Naib Canselor UMT, Prof. Emeritus Datuk Dr. Ibrahim Komoo dan Ketua Pegawai Eksekutif Perbadanan Bioteknologi dan Biodiversiti Johor (J-Biotech), Wan Amir Jeffery Wan Abdul Majid.

For more information, click here.

Back to News Page

View Other categories: NATIONAL | CAMPUS | ACHIEVEMENT | EDITOR'S DESK

Download FREE myCourseGuide
马来西亚的高等教育机会